Cardio dmv karate

Cardio trainen is goed voor heel je lichaam. Het zorgt dat je hartslag verhoogt en warmt je goed op. De voordelen van een verhoogde hartslag zijn:

  • Je hart moet meer pompen, dus je verbrandt heel wat calorieën. Dit komt ook doordat je lichaam in beweging is, dus dubbele verbranding!
  • Je hart is een spier die ook getraind moet worden. Cardio is hier perfect voor.
  • Je lichaam wordt beter doorbloed, wat je algemene gezondheid ten goede komt.
  • Je zweet lekker, een natuurlijke detox! Dit is ook de reden dat je tijdens en na de training veel moet drinken.
  • Je lichaam wordt zeer efficient getraind, zodat je grotere inspanningen aankan tijdens het dagelijkse leven.

Een cardio sessie moet steeds rustig beginnen, zodat je de wat hevigere oefeningen goed opgewarmd kan uitvoeren, met een sterk verminderd risico op kwetsuren.

Combinatie karate – cardio

In karate is het vooral belangrijk om veel en snel te bewegen. Tijdens een randori (oefengevecht) sta je niet stil, maar spring je tamelijk wat, afgewisseld met zeer explosieve bewegingen. Om de technieken in te oefenen moet je ook bewegen.

Tijdens onze sessies werken we niet zo zeer op perfecte techniek (alhoewel…), maar wel op het gebruik van het hele lichaam. We doen de meeste oefeningen al springend, gecombineerd met stoten, afweren, trappen, vegen. Hierbij wordt zowel links als rechts gewerkt. Een beetje muziek bij deze bewegingen maakt het helemaal af.

Verhoogde hartslag

De bronafbeelding bekijken

Je hartslag verhoogt door te bewegen. Als je je hand beweegt zal je hartslag minder snel verhogen dan wanneer je door je benen buigt. De algemene regel is dat een beweging met een grotere spier (bv beenspieren) meer je hartslag zal verhogen dan een beweging met een kleinere spier.

Daarom beginnen we meestal met stoten want de armen en schouders zijn veel kleinere spieren dan de benen. Nadien gaan we dan verder met verschillende traptechnieken en maken we ook enkele combinaties.

Dank zij de rijkdom van de bewegingen en combinaties in het karate kunnen we zeer veel afwisselen, waardoor het ook nooit saai wordt. Als bijkomend voordeel train je ook coördinatie, en dus ook je concentratie.

Variatie

Veel van de oefeningen kunnen verder gevarieerd worden door ze bv te combineren met squats (kniebuigingen), rustig uit te voeren, te letten op een specifiek detail, … Hierdoor worden de spieren ook meer getraind en krijgen we vooral stevige benen en een stevig kontje. Wat wil je nog meer?

Door al deze oefeningen zal je in het dagelijkse leven ook gemakkelijker kunnen bewegen. Fietsen en lopen zal gemakkelijker gaan. Trappen lopen wordt een plezier.

HIIT

De bronafbeelding bekijken

Hi-intensity Interval Training speelt hierop in. In plaats van heel de tijd rustig te werken wordt er in korte intervallen getraind met een hogere intensiteit. Dit is een ander vorm van cardio- (en lichaams-)training die zeer efficient is. En dat passen wij toe tijdens onze trainingen. De warm-up is dan het rustige bewegen, we brengen de armen mee in de beweging. Dan brengen we de benen erbij (grote spieren, remember? 😉 ) en tussendoor wordt er even gestopt om een oefening uit te leggen of om bv de heupen lichtjes te stretchen. Op deze manier gaat je conditie zeer snel vooruit, en vermindert je vetpercentage !

Waarop letten tijdens de cardiotraining?

Je trainer zal ervoor zorgen dat de training mooi opgebouwd wordt. Maar tijdens de training zijn een aantal zaken belangrijk:

  • Als je spierkrampen krijgt is het best om even wat rustiger aan te doen. Op zich kan een spierkramp niet veel kwaad, maar het kan wel even pijn doen. Tijdens een cardiosessie is het risico op krampen niet zo groot omdat je de spieren niet extreem belast, maar het kan toch gebeuren.
  • Als je je draaierig voelt stop dan onmiddellijk en ga zitten of liggen. Indien nodig kan je je benen nog wat hoger leggen. Dus is een teken dat je te diep gaat, ofwel dat er niet voldoende zuurstof in de lucht zit (bv op een zeer warme zomerdag).
  • Zorg dat je de oefeningen zo goed mogelijk uitvoert. Je mag gerust wat trager zijn dan de rest. Met de tijd haal je hen wel bij !

Conclusie

Cardio is het eerste stukje van onze training omdat we hiermee ons lichaam al klaar maken voor de rest van de training (stretching, meer krachttraining, core-training). Zoals je hebt kunnen lezen is cardio zeer nuttig, maar niet alleen zaligmakend.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *